Nattkvarter

Reflektioner

Gitta

gitta.jpg

Gitta, efter att ha undrat ett bra tag över skälet till att du invigts berättade din mentor Karin om hur mycket hon älskade din mor, som blev ett indirekt offer i tvisten mellan Etablissemanget och Rörelsen. Principen ”vi delar lika” ledde till att kranen stängdes av och en ung påläggskalv på andra sidan blev hennes snedsteg när hon sattes på torken.

Karins samvete eldade på paranoian och Jonte, Petra och de andra blev osäkra på hennes stabilitet. En solidarisk Tor såg till Karins behov och uppmanade dig att se efter henne. Du inser att hon måste ryckt mattan från under sina egna fötter när hon dessutom tog din mänsklighet ifrån dig, och dödat det enda levande hon fortfarande hade i sin närhet. Hennes ord ”Jag borde aldrig invigt dig” ekar fortfarande i ditt bakhuvud. Då var det en örfil och ett avvisande. Men du vet nu att hon inte klarade av att se dig på grund av skuldkänslorna.

Hon var på väg bort i dimman, instängd, isolerad, avstängd, sökte hon sig till böckerna, sen till sömnen. Även nattetid sov hon den djupa sömnen som bara de döda sover när solen är ute. Nu behöver hon något nytt som gör att hon inte vänder världen ryggen, och även om konstnärskollektivet Färdknäppen inte är så unga som de en gång var såg du en gnista i Karins ögon när hon hörde sin gamla flammas namn.

Andreas är förvirrad. När du är med honom känner du dig sedd, uppskattad och alldeles normal. Det är en skön känsla, men du vet inte hur stort hans tålamod är. När du hörde från honom sist skällde han ut dig på sms.

C-H

CH.jpg

Klimt ger dig en sort tröst när du sitter i skenet från din Macbook. Det är den här typen av hobby dina gamla klasskompisar säkert ägnar sig åt numer. Om det ändå var ditt största bekymmer, att oroa dig för huruvida en popart-tavla inte ger ett för konstlat intryck bredvid en Bukowski-inköpt impressionist och att städfirman inte nallar nåt viktigt från vinkällaren. Apropå inropade objekt… Den där Joe Hill-boken

Som det är nu oroar du dig för huruvida din skapare hade större planer för dig än du någonsin kunnat ana. ”Din stad” – din stad till skillnad från hans, Franz, stad? – eller DIN stad som i Din och inte Etablissemanget. Du vet inte om du gör för grandiosa antaganden om det skulle vara det han menade. Men du har en hejaklack – Kia och Gitta stöttar dig. Men nej. Är det din bakgrund som får dig att se det som något naturligt. Arvsrätt. Storhetsvansinne. Högmod går före fall. Eller? Var det ”klä dig för jobbet du vill ha”? Du har lyckats avstyra mycket trubbel. Griskulttramset och skriverierna tystade du ner. Hägern och FFMN ger sig inte på dig i första taget. Priviligierad? Kanske Ögat. Vad hände med ögat?

Alla drar i dig. Jägerskiöldsviten har du en bokning i. Helle verkar inte gilla pompösa arslen som Runestam mer än du, och hennes perspektiv på den kamratuppfostran hon utsatt er för är nästan vänstervinklad när man tänker efter, Petra och Jonte må vara fanatiska, men Petra är inte irrationell i dina ögon. Någonstans i den här cirkusen blev du vågmästare. Alla ser till dig. Makt. Det känns … bekymmersamt. Men berusande.

När du tänker på hur lätt du rycker i trådar och får människor att glömma saker som hänt och minnas dem lite annorlunda, känner du dig mäktig och oövervinnlig. För att sedan bräckas av det Hampus avslöjade. Du är egentligen inte förvånad – du är inte högst på totempålen – det du gjort mot andra har någon givetvis gjort mot dig.

Kia

Kia.jpg

Varje natt får du kämpa mot impulsen att sticka härifrån. Du vet att om du bara ordnar det för dig litegranna så kommer du kunna ha det lite kushigare. Det trygga i att sticka är att man kan alltid göra det. Men känslan av att alltid fly är inte det du behöver nu, och det innebär att reda ut saker. Lägga in tiden. Göra tjänster och få gentjänster. Spinna relationer.

I Stockholm känner du många vid namn och titel och rykte. Men sanningen är ofta mer komplicerad.
Maggan säger att Georg Ljunglöf vill träffa dig. Men du vet inte när, var och hur. Du och Ordern har alltid diffat i tålamod. Du är rastlös - de spelar ett långt spel. Du kanske har rastlösheten från Lovisa. Spontan och impulsiv. Hon såg din död i det nya året men hon hade fel, du är inte död, bara några poliser som tagit sig vatten över huvudet.

Någon som däremot är död pga henne är Marcus. Hållhaken creepet Norrby har på dig iom d känns inte värt det. Än så länge är det inga stora grejer han ber om. Men du skyddar henne just nu. När proportionerna blir större kanske du måste ha en flyktplan. Det känns inte bra att vara under någons fot såhär. Eller är så det funkar att ha en bas? Kapslarna med Red Spice är väl egentligen inte en stor grej? Det känns bra att kunna hjälpa andra att känna sig bra…… Apropå känna sig bra – Att Tindra eller inte?

Elin Törnflycht har bett dig om en tjänst. Är det en väg till trygghet? Återigen sägs att Ljunglöf vill träffa dig. Väggarna reser sig omkring dig. Är du trygg eller bara fast?

Brödsmulorna du lägger ut får fåglar att kvittra i dina öron. Men när du insåg att Bella V är "Vi 5" blev det tydligt att rykten har färger. Gitta och CH verkar vara utanför, otrygga, men de har en övertygelse. Tjänar det dina syften att stå utanför?

Vill Manne vara din PA eller tränger du dig på? Nä, han vill nog.

Frågor

  • Vad sa Petra om Vitan?
  • Vilket förbund samarbetade de med?
  • Poliserna? Hur många har det hänt? Bellas polis.
  • Hur kommer ni åt att fråga Monica om De Tusen?
  • Dödar gränser, eller skyddar de er från er själva?

Stockholm efter skymning

När kroppens krematorium
förbränt din själ till aska
och snus och vin och opium
till föga fröjder för,
då tör du nöjsam, bror, och stum
mot evigheten traska
- det är en ren formalitet
för mången att han dör.

— Nils Ferlin, Nattkvarter

Stockholm är en stad av öar. De skiljs åt av vattendrag och förenas med broar. En kort promenad tar dig från Strandvägens etagevåningar till Plattans plakatbärare. Det är en liten stad som rymmer alla sorter. Alla får plats, alla ska med. Tag plats, för snart stängs dörrarna. Varje ö har sin egen charm, varje område sin egen atmosfär och sina frekventerare. De kommer efter skymning och gör vad de behöver för att överleva. Blod är en viktig del, men att behålla kontakten med den mänskliga världen är minst lika viktigt. Att ta en vegoburgare vid Medis kanske var en del av din utgångsritual, och även nu stannar du ett tag efter ditt eget nattmål för att lyssna på söderfestarnas post-klubb-snack. Utan minnena blir du galen.

Du invigdes inte igår, men du tillhör inte De Äldre. De äldre Invictus som umgicks med adeln under stormaktstiden, de uråldriga vampyrerna i Lancea et Sanctum som inspirerade Heliga Birgittas visioner och de tidiga revoltörerna som stängde portarna till Stockholms blodbad och lapade i sig när Vitae strömmade ner för kullerstenarna. Dessa är inte armbågar du gnuggar. De är legender och skrämselpropaganda, de är sagoväsen och gudar.

Men du tyckte dig däremot skymta Monica igår: en tvåbarnsmamma från Årsta som kastades ut av sin make som anklagade henne för att vara otrogen. Hennes allvarliga munsår hon fick efter våldtäkten var inte herpes enligt läkaren och de stora ögonvaglarna och de varfyllda cystorna blir bara värre. Du har hört att hon ”videobloggar” på den mörka sidan av internet nu.

Och Hannes. Han var en blek person redan innan, och nu är han praktiskt taget genomskinlig. Hans mamma skulle bli glad att höra att han går ut mer nuförtiden. Hon skulle inte bli lika stolt över att det är för att hennes lille pojke bryter sig in hos klasskompisar från högstadietiden. Hans lista är en del av manifestet.

Det är denna skara du hör till nu. Du är inte en del av Etablissemanget. Vare sig du försöker leva ostört och utan problem eller vända dig emot den rådande ordningen måste du samsas om samma vattenhål som Stockholms bufflar, hyenor och lejon.

Platser

  • Café Linnéa - Ett litet ställe i Vasastan norr om St Eriksgatan som drivs av en av Karins kamrater, Cissi Åkerblom. Det är ett lugnt café med oregelbundna öppettider och få betalande gäster. Till och med dammsugarna samlar damm.
  • Mauds kök - En restaurang nära Blecktornsparken med kvarterskrogskänsla som stängde ner under senhösten på grund av ägarens försvinnande.
  • Slakthuset - Klubben vid Globen. Slakthuset erbjuder en avsides buffé av alla typer av människor från alla möjliga bakgrunder. Har alltid varit en favoritplats för Rörelsens unga att roa sig och fukta strupen.
  • Vitabergsparken - Rykten går om Vitabergsparken. Rörelsen har en tydlig närvaro på Söder men vill undvika "Vitan" liksom många andra som hört om försvinnanden.

Jaktmark

Kartor har ritats genom åren, staplats ovanpå varandra och arkiverats i glömska. De flesta territorier baseras på vaga traditioner eller djungeltrummans rapporter om nya gränsdragningar. Det finns platser man aldrig skulle gå för att Jägerskiöldarnas eller Cirkeln närvaro är för uppenbar. En stark Gamlings vilja att hålla sitt område fritt från slarviga nykläckta, eller få ha de aningslösa mänskorna för sig själv, vibrerar i luften.

På det stora hela är få områden aktivt patrullerade, men en allmänt rådande känsla (som beroende på person innehåller olika stora delar av rädsla, respekt och självbevarelsedrift) gör att de allra flesta unga invigda rutar in sin egna lilla hage, som de vet inte kommer leda till problem.

En stor del av Rörelsen skriver nu under på ideologin om ett fritt Stockholm. Med erfarenheten om att "Gränser dödar!" vill de avveckla territorier till förmån för fri rörlighet och en lägre risk att hungern tar över. Etablissemanget (läs Invictus och Jägerskiöldarna) är proaktivt ute efter att tränga ut förbundets medlemmar från de mer frodiga jaktmarkerna menar de.

  • Knivsöder - Området nordväst om Hornstull och omkring Högalid officiellt tilldelat Per-Erik Norrby som domän. Norrby är dock känd som en generös och gästfri värd, åtminstone för sina vänner.
  • Vitabergsparken - (Alla avråds ifrån att jaga i området, eller ens vistas… Visste Tord mer om detta?)
  • Tanto - Levi.
  • Strandvägen - Invictus
  • Gamla Stan - Fler Förbund/Äldre som "samsas".
  • Berns Asiatiska - Invictus

Förbunden i staden

Rörelsen

CarthianSymbol.gif

Rörelsemedlemmar

Levi

Per-Erik Norrby

Karin Björkbom

Gitta Sörensson

Petra Korjus

Tor Bolander

Jonte Blitz

Bella V

Andra Rörelsemedlemmar:

Levi, Stavros/Esso, Mikko, Klas, Moa, Theo Cosmos, Lolo

Du kan ha stött på många av medlemmarna i Rörelsen. På Pub Anchors quizkväll, kvällskurserna på Universitetet, på Unga Klaras scen och bakom bilbränderna i Husby. De är de mest numerära, men med lika spridda agendor och från lika olika bakgrund som Stockholms generella befolkning. Medan vissa ser det att ändra sin profilbild på Facebook i stöd till dagens hjärtefråga som en politisk aktion, konstruerar andra rörbomber och placerar kamikazelakejer i styrelser.

Rörelsen har lyckats göra sig till normen för nyinvigda. Det självklara, progressiva valet. Vissa får inte ens höra talas om alternativen till förbundet utan tar det för givet att deras nya liv kommer levas i en diffus kamp mot ett vagt definierat Etabilssemang som lika gärna kunde benämnas chimär. Rörelsen tror inte på att en grupp bara är så stark som den svagaste länken. De skapar kedjor av snabb kommunikation och kraftiga budskap, som en högljudd viskningslek över hustak och genom gångtunnlar – de förenas genom kampanjer och aktioner, oftast redo att stötta sin förbundskamrats sak.

Oftast.

När Rörelsen är enig är de starkare än alla andra förbund tillsammans. Men det händer sällan, och enskilda medlemmar är snabba att dra linjer i sanden och rita upp nya manifest som splittrar även de mest sammansvetsade fraktioner.

Säker jaktmark: INGEN PLATS ÄR LÄNGRE SÄKER! (Tidigare: Området kring Kungsträdgården, Plattan och Kulturhuset. Större delen av Södermalm, mm)

Skaran

Skaran är en undergrupp vars ledare är Petra Korjus, och verkar vara fokuserad på aktion. Just i detta nu är kampen tydlig: Gränser dödar. Mota tillbaka de som vill tränga ut oss från jaktmarkerna i Stockholm - det ska vara fri lejd för alla, ingen ska svälta.

Skaran tror starkt på mänskliga medhjälpare, kamraterna. Men ingen individ ska äga en annan, och Skaran blandar sitt blod och delar ut till de människor som de dömer värdiga att dela deras sak. Ingen ska ha full kontroll över någon annan. Vi är lojala mot Skaran, inte oss själva.

Invictus

Invictussymbol.gif

Invictusmedlemmar

Helle Kjaer-Fris

Molle Jägerskiöld

Hampus Fredin

Thomas Runestam

Övriga i Invictus:

Jägerskiöldarna (Den styrande familjen. Symbolen för Etablissemanget och Rörelsens utmålade antagonister) Gudrun Jägerskiöld, Hans Jägerskiöld, Bo Lööf, Cornelia

Invictus kallas ofta av de självutnämnt förtryckta för Etablissemanget och är i Stockholm nästan synonyma med familjen Jägerskiöld. Jägerskiöldarna sätter tonen, upprätthåller traditionerna, sanktionerar domäner och utfärdar blodsjakt när det krävs.

Styret är självpåtaget uppdrag sedan otaliga decennier för Jägerskiöldarna, så länge någon av era bekanta kan minnas. Men de är inte maktfullkomliga. De Äldre av andra Förbund konsulteras eller opponeras och betraktas som allierade eller rivaler i olika sakfrågor. I det mesta har dock Invictus stöd av tillräckligt stor del av stadens auktoriteter och har positionerat sig sålunda att deras ställning inte kunnat rubbas.

Rörelsen är i ständig opposition och ser Jägerskiöldarna som roten till allt ont. Den aktuella trätan rör Invictus skenbara försök att strypa blodtillförseln till Rörelsens medlemmar och tränga ut dem från deras vanligajaktmarker.

Petersenska palatset på Munkbroleden i Gamla Stan är en plats som allmänt förknippas med Jägerskiöldarna, men man vet inte säkert om någon av dem faktiskt huserar där.

Lakejer, hjon och assistenter

Onödigt lidande,
onödig väntan,
världen är tom som ditt skratt.
Stjärnorna falla -
kalla och härliga natt.
Kärleken ler under sömnen,
kärleken drömmer om evighet…
Onödig fruktan, onödig smärta,
världen är mindre än ingenting,
ned i djupet glider från kärlekens hand
evighetens ring.

— Edith Södergran, Stjärnenatt

Vad de än kallas är mänskliga hjälpredor bra att ha. Särskilt i en stad som Stockholm där sommarhalvåret ger en begränsad tid att göra sina ärenden. Många äldre sjunker in i dvala när solen är som mest envis, men den geschäftige skaffar sig en lakej som de kan instruera att titta förbi Clas Ohlsson innan stängning, eller ta hand om kvällsöppningen av puben.

Persongalleri

LanceasanctumSymbol.gif

Församlingen

Tord Lagerblad

LogoCovenantOrdoDracul.png

Draculordern

Elin Törnflycht

Kia Backman

Andra Ordersmedlemmar

CircleofthecroneSymbol.gif

Cirkeln

Lovisa Stillmark

Andra hedningar

Osorterade

Svensson

Del av Skaran. Svensson Spelare SLP Koncept Gymfreak Mästare Rörelsen Scenarion Nattkvarter Inträde Hägern flyger Citat BCAA SENAST 20 min efter pass, K?

Olle "Hägern" Hägerman

Tunnlandsvägen 51, våning 2 Bromma // Hägern Spelare SLP Koncept Xenofobisk gardist Scenarion Nattkvarter Inträde - Citat CITAT.

Marcus Selberg

. är en vampyr. Marcus Selberg Spelare SLP Koncept Tinderolycka Klan Daeva Förbund ? Skapare Per-Erik Norrby Scenarion Nattkvarter Inträde ? Citat

Mathias Malm

Carl-Henrik Viktorin

Saknar sidor

Helt vanliga människor?

Elias Almedahl

Saknar sidor

Uppdrag

Mata katten

nattkvarter uppdrag

Griskulten

nattkvarter uppdrag

Lussevakan

nattkvarter rörelsen uppdrag

Nattkvarter

{$del}
Tema — Skuggan i gränden, skräcken runt hörnet, fasan inom dig.
Plats — Stockholm
Tidsperiod — 2015
Rollfigurer — Carl-Henrik Viktorin
Gitta Sörensson
Kia Backman
Kapitel —
lyktstolpe.png