Karin Björkbom

Karin är Gittas skapare och har uppvisat vissa paranoida tendenser. Emedan Etabilssemanget med Invictus och Jägerskiöldarna fortfarande är den största boven har hon börjat se sina egna vänner som möjliga risker. Emotionell och impulsiv. När Gitta pressade om vad som hänt hennes mor så lämnade hon Gitta åt sitt öde med dessa ord:

Varför invigde jag dig, Gitta?

Du känner ju till Skaran vid det här laget. Petra tillsammans med mig och Tor leder dem. Eller, jag var en viktig del tills nyligen. Du förstår… Skaran har ingen egen agenda. Just nu är det domäner och jaktmarker som är på tapeten för att… ja, faktiskt så är vi trängda, Jägerskiöldarna och deras Notarie erkänner bara tre domäner som tillhörande någon i Rörelsen. Det är Levis, Norrbys och Petras. De är privat mark, förstår ni?

Norrby är ganska generös och låter det vara fritt, han har knivsöder från Bergsunds Strand till Högalids kyrka. Det är ett stort för en person, men sen så brukade han stå närmare Notarien. Petra kan ni glömma att fråga om att dela med sig och Levi, ja låt oss bara säga att inte ens Levi håller sig inom sina gränser, men Tanto ungefär.

Hur som helst. Din mamma. Hon var fantastisk. Hon hade en gammal själ. Trots att jag var… lite äldre… var vi bästa vänner. När jag fyllde fyrtiotre och invigdes var hon tjugo var mitt uppe i sjuksköterskeutbildningen. Hon var aktivist och det drog mig till henne. Inget tramsigt kårtjafs. Hon var väldigt om sig och kring sig. Då träffade jag henne och blev betagen. Du vet att hon kunde ha den effekten. Jag presenterade henne väldigt tidigt för de andra, och vid det laget hade jag inte fått tillåtelse att inviga. Men hon blev en självklar del av Skaran, och fick regelbundet cocktails. Varken hon eller jag visste att hon var gravid redan då.

Så hon fick ju vissa uppdrag. Det mesta var skitgöra. Daggrejer. Men sen blev hon huvudansvarig för att lista Invictus pigor och drängar. Hjälpredorna alltså, dagjobbarna. Hon blev bra på det. Hon inledde till och med ett förhållande med en av deras. Jag vet inte om du märkte. Jag bad henne att aldrig ha honom över hos er…

Sen blev hon påkommen. Inga av hennes kontakter gav längre nån information. Petra skar då av bandet. Hon var inte nyttig längre. Du vet, man kan ju inte tunna ut blodet för mycket….

Jag bad Petra att ge henne en chans till, vi kunde hitta nåt nytt användningsområde för henne. Men vid det laget var hon nästan 40. Jag borde inte fortsatt förse henne… Men jag stod inte ut med att se abstinensen. Det varade i två år. Sen kom Petra på oss och jag visste att det var kört.

Jag slutade. Tvärt. Och det var då Solveig gick tillbaks till sin Invictus-flamma. Det var ingen slump att han då nyligen valts ut att invigas. Solveig hade ingen avsikt att nånsin vara utan blod igen, men hon ville inte heller att någon som kanske angett henne skulle ha någon sorts makt över henne… Hon hade ihjäl honom i hans lägenhet och tömde honom på allt blod hon kunde få med sig. Det tog inte lång tid innan Jägerskiöldarna la ihop två o två och utlyste blodsjakt. Inte ens vanliga människor står ovanför våra lagar om de är så djupt insyltade som din mamma var…

Just då hade en av Levis yngel dött och Etablissemanget tillåter bara att det invigs utifrån samma klan och inom det förbund som förlorat någon. Levi och jag tillhör samma klan, men han gav det förtroendet till mig. Jag måste varit helt förblindad av sorg, för då invigde jag dig, Solveigs dotter. Det var nog ett misstag, för jag vill inte att du ska dö, men det kommer du nog göra nu när du är indragen i detta. Gitta, du kommer nog att dö…

Karin Björkbom

Karin Björkbom
Spelare — SLP
Koncept — 68-vänsteraktivist
Klan — Gangrel
Förbund — Rörelsen
Skapare — ?
Scenarion — Nattkvarter
Inträde — Nattkvarter
Citat —