The Honourable Edward Cecil Wellington III
VIEB_RF_thumb.jpg EdwardWellington.pdf

Edward är, enligt hans mor, en mycket rar pojke med framtiden för sig. Han är född i en välbärgad lågadlig familj (nummer 897 i tronföljdsordningen till Englands tron till och med), har studerat vid Oxford där han briljerade i konst, historia och geografi. Han tog sin examen med den äran och har utöver detta redan vid den ringa åldern av 28 klokt börjat investera i framtidens transportmedel – nej, det är väl inte många som kan säga att de ägt en ballong innan de fyllt 30. Edwards mor har rätt, Edward är en rar pojke…

Men några politiska ambitioner har han inte, och enbart en idiot eller en väldigt envis lönnmördare med något personligt emot de 896 första i tronföljdsordningen skulle ens tycka det värt att nämna att han faktiskt har ett avlägset anspråk på Englands tron (i synnerhet då Edward har två äldre bröder, nr 896 och 895 i tronföljdsordningen). Examen vid Oxford tog han för all del, tre år senare än avsett, men ändå, och han är kunnig inom både historia, geografi och konst. Ja, han kan både måla intetsägande landskapsmotiv som han tvingar på sina vänner i julklapp och är väl bevandrad i Europas medeltida historia – speciellt detaljer kring slag, politiska giftermål och kyrkans inflytande över Europas olika riken (tyvärr har han lite svårt för siffror och blandar ibland ihop år som 1177 med 1711).

Historien med ballongen är, ja… Edwards vänner har de senaste jularna fått en hel del intetsägande landskapsmotiv ur fågelperspektiv… i övrigt brukar det bli ganska tyst kring matbordet hemma på Wellington Hall när den kommer på tal. Edward själv störs av att den hittills inte levt upp till hans förväntningar, Edwards far har lovat Edwards mor att inte säga vad-han-tycker-om-den och Edwards mor vet liksom inte riktigt vad hon ska fråga, de är ju liksom bara…

Geografin har trots allt gett lite avkastning, och dessutom har ballongen spelat väl in i bilden. Som kartograf har Edward avbildat och mätt både Essex, Lancaster Shire och snart hela Sussex. Han har också, tillsammans med Lord Paul Bennet och Lord George Henry Sutton anordnat jakt från ballongen tillsammans med sagda herrar och deras vänner och har via det fått en hel del goda kontakter runtom i Englands finare kretsar.
Själv drömmer Edward om äventyret. Om att upptäcka gamla medeltida ruiner, besöka Afrika… han när till och med en dröm om att flyga runt hela världen i sin ballong. Numer är han förstås gammal nog att inse att sådan bara är barnsligt trams och ingenting han egentligen pratar med någon om. Man han drömmer fortfarande!

Kuriosa: Var involverad i sport på Oxford (framförallt rodd, cricket, fäktning och en och annan omgång rävjakt), tycker om att lösa korsord och gåtor samt läser vetenskapstidningar (motsvarande Illustrerad Vetenskap).

Fördelar: Ett sjusärdeles gott humör. Och en ballong!
Nackdelar: Dåligt siffersinne.

Relationer

  • Fd fästmö: Lizzie Banks

Residens: Wellington Hall, (Burcher?)
Londonres: Sutherland avenue.

Noteringar

  • Brännskador på armen
  • Ärr över bröstet i form av ett kors
  • £2000 till ballongen

Mina äventyr och missöden, av Edward Cecil Wellington III

Mr. Knights Bidrag Till Den Allmänna Säkerheten & Samhället i Stort

Chessknight.jpg
  • Avstyrt ett rån (ung borgardam som hamnat i fel gränd).
  • Stoppat en skenande droska.
  • Lett polisen till ett tjuvnäste.
  • Eskorterat 5 överförfriskade damer (vid separata tillfällen).
  • Avslöjat en juvelförfalskare.
  • Avstyrt ett överfall.
  • Infiltrerat ett makabert konstsällskap och avstyrt deras illdåd

Ägodelar

Wellingtonballongen

Ballongen.jpg

Den är svår att manövrera, men Edward har lärt sig att tämja den. Just denna ballong är även välsignad med magiska egenskaper. Den kan färdas snabbare än vinden och den kan till och med teleporteras till fjärran länder. Förvaras i Högkvarteret när den inte är i drift.

Hastighet

Slag: Stamina + Pilot
Kostnad: Ingen | Handling: Utdragen

Ballongen kan färdas med en hastighet dubbelt så snabb som den ordinarie om propellern sätts igång med hjälp av tramppedalen. Slå ett slag på Stamina + Pilot var trettionde minut för att se hur länge du orkar hålla farten uppe!

Teleportering

Slag: Intelligence + Occult (+Space)
Kostnad: 1 Viljestyrka | Handling: Utdragen
I ett ögonblick av förhöjd koncentration och fokus på den plats dit man önskar färdas kan ballongen fås att försvinna i tomma intet och materialiseras igen på den tilltänkta platsen. Med fördel har man en detaljrik bild av destinationen och startar och landar på en plats som tillåter ett tiotal meters felmarginal i var riktning. Luften är därför en ideal utgångspunkt eftersom den ger detta utrymme, såväl som reducerar risken för oönskade åskådare. Övervikt är ett mindre problem då ballongen i stort sett transporterar allt som får plats i den korgen på detta sätt, så länge den kan lyfta från marken. Är alla dessa kriterier uppfyllda får nästa äventyr tvivelsutan en flygande start! Ett slag per tur, effekten tar vid när du når 10 lyckoträffar.

Fjärrskådarkikaren

kikare.jpg

Edward köpte en teleskopkikare i brons och läder från Sir Brightmores personliga samling. Den skådar fjärran länder som om de låg inom synhåll och kan spionera på en plats eller person du känner sedan tidigare. En kunskap om platsen och vad man kan tänkas se hjälper dig att hitta rätt snabbt.

Slå ett utdraget Wits + Occult per 2 minuters sökande. 10 lyckoträffar krävs för ett bildlikt resultat. Modifieras i enlighet med vilken relation du har till platsen.

Ref: "Scrying" enl sid 235 i Mage: the Awakening.

Modifikationer

+3 Du är väl bekant med platsen och har besökt den ett flertal gånger.
+2 Du har en karta över platsen.
+1 Du har en bild eller ett foto över platsen.
+1 Du har träffat personen tidigare och känner till hans/hennes namn.
-2 Du försöker hitta ett rörligt mål (även om det inte rör på sig i sökande stund).
-2 Platsen eller personen är inomhus.

Garderob

Störningar

Fixering

Grad: Mild

If your character fails or succeeds at an important action such as leaping between buildings or making a getaway in a sports car, he might fixate on his loss or victory. Roll Resolve + Composure after such an event for him to avoid this unhealthy obsession.

Effect: If your Resolve + Composure roll fails, roll a single die. The result is the number of scenes in which your character is focused on the offending or inspiring event or task, to the possible exclusion of more important goals. He fixates on what he believes caused him to lose or win his goal, whether it's an opponent, a broken shoelace or the model of car driven. In the case of a defeat, he cannot help but simmer in anger, cursing a circumstance or trying to devise a method of circumventing it in the future. In the case of a victory, he becomes a fanatic, spending
much of his time researching, observing or acclaiming an activity or factor that allowed him to succeed.

The Storyteller rules on how this derangement affects your character's dice pools or behavior. It might cause him a -1 on any task not related to his fixation, or he might refuse to engage in an activity if it doesn't somehow tie into his obsession. Since this derangement is potentially active for many scenes, rather than one, its effects should be mild but persistent.

Edwards fixering får honom att maniskt fokusera på sin moraliska överlägsenhet när det gäller situationer då han lyckas eller misslyckas att beskydda de oskyldiga från mörkrets makter och skumma typer.

Färdigheter

Stridskonst: Boxning

Kostnad: ● till ●●●●● | Typ: Fysisk | Villkor: Strength ●●●, Stamina ●● och Brawl ●●

Du är tränad i boxningens ädla konst, kan svinga snabba och kraftiga slag och ducka och parera för dina motståndares attacker. Värdet representerar vad du lärt dig under din skolidrott, som professionell pugilist eller bara fritidsboxare. Varje nivå motsvarar en särskilt manöver du kan ta till för att ge dig fördel i slagsmålet.

● Kroppsslag — Du kan svinga kraftfulla slag som får din motståndare att vackla och kippa efter andan. Om lyckoslagen på en Brawl-attack överstiger din motståndares Storlek förlorar denne sin nästa handling.

●● Ducka och finta — Du är tränad att instinktivt ducka undan din motståndares slag. Använd det högre utav Dexterity eller Wits när du försvarar dig mot Brawl-baserade attacker. (ej för Weaponry). Om en kombination av Brawl- och Weaponry-baserade attacker riktas mot dig under samma tur, använd ditt normala Försvarsvärde för båda.

●●● Kombinationsslag — Din träning och erfarenhet gör att du kan överrumpla din motståndare med en serie kvicka slag. Du kan nu göra två Brawl-attacker mot samma måltavla under en tur i en och samma handling. Den andra attacken har dock en -1 modd. Hake: Du kan inte använda ditt Försvarsvärde samma runda som du avser att använda denna attack. Om du väljer att använda ditt försvar mot en motståndare som agerar före dig i initiativordningen får du inte använda dig av denna manöver denna runda. Du har då fullt upp att parera och ducka undan attacken.

●●●● Slåttermaskin — Du kan svinga slag med en sådan kraft att ett enda slag kan göra din motståndare medvetslös. När du i en Brawl-attack ger så hög skada att den är lika med eller överstiger din motståndares Storlek är det möjligt att han faller ner medvetslös. Offret slår enbart sin Stamina för att motstå. Om han lyckas behåller han medvetandet men förlorar sin nästa tur enligt "Kroppsslag" (ovan). Om han misslyckas blir han medvetslös i en tur per skadenivå. Hake: Samma som för Kombinationsslag ovan.

●●●●● Brutalitet — Din träffsäkerhet och styrka förvandlar dina knogar till dödliga vapen med kraft nog att allvarligt skada eller till och med döda motståndare. Ett brutalt slag ger motståndaren Dödlig skada istället för Krosskada. Hake: Du behöver använda en poäng Viljestyrka för varje brutal attack du gör. Denna Viljestyrka ökar dock inte chansen att lyckas.

Stridskonst: Krav Maga (Kamp i närkontakt)

Kostnad: ● till ●●●●● | Typ: Fysisk | Villkor: Strength ●●, Dexterity ●●●, Wits ●●● och Brawl ●●●, Brawling Dodge

Du utövar Krav Maga och har färdighet i en obeväpnad form av defensiva slag. Färdigheten baseras på Brawl om inget annat anges.

● Omedelbart försvar — Du har lärt dig att snabbt neutralisera ett hot för en snabb flykt. Du får en bonus på din Initiativmodifikator som motsvarar ditt Brawl-värde när du slåss mot beväpnade motståndare.

●● Avväpnande försvar — Du skruvar din kropp utanför skottlinjen medan du tar tag i din motståndares handled och drar honom framåt med egen kropp som motvikt och drar vapnet från hans hand. Detta fungerar precis som Avväpna förutom att det går på Brawl. Istället för att slå bort vapnet, tar du det från din motståndare och kan själv använda det nästa tur.

●●● Ogenomträngligt försvar — Du förstår att attack och försvar är detsamma. Du får lägga till ditt Brawl-värde till ditt Försvar eller Undvika (Dodge) mot en enskild attack som görs mot dig. Bonusen för denna manöver kombineras även med Slagsmålsfint Hake: Du måste spendera en Viljestyrka för att utföra denna manöver. Manövern är reflexiv, så du får utföra den och handla (tex attackera) samma tur, såvida din handling inte användes till att Undvika (Dodge).

●●●● Från första stund — Du har tränad din reaktionsförmåga så att du handlar instinktivt. Om ditt slag för initiativ är lika med någon annan i striden, får du automatiskt agera före dessa. Om två personer kan denna manöver får de agera samtidigt och utfallet av deras handlingar bestäms som om den andre ännu inte agerat. Detta kan resultera i att de bägge har ihjäl varandra i samma intensiva sekund.

●●●●● Göra slut på striden — Du rör dig defensivt men vet att slå till mot din fiende i precis rätt stund. Du meddelar att du vill Undvika (Dodge) och får utnyttja Undvikandet till fullo (inklusive bonus från Slagsmålsfint). Du får sedan dessutom göra en reflexiv motattack mot en motståndare vars attack lurades av att du Undvek. (dvs en misslyckad attack). Hake: Denna manöver kostar en Viljestyrka. Efter motattacken förlorar du ditt Försvarsvärde resten av turen.

Slagsmålsfint (Brawling Dodge)

Kostnad: ● | Typ: Fysisk | Villkor: Strength ●● och Brawl ●●

Närhelst du begagnar dig av en Fint (Dodge) kan du välja att lägga ditt Brawl-värde till ditt Försvar istället för att fördubbla Försvarsvärdet. Du baserar alltså finten på din träning i undvikande och parerande attacker istället för att förlita dig enbart på din fallenhet för att ducka för attacker. Detta ger kanske ingen fördel till nybörjare, men likväl till erfarna slagsmålskämpar.

Slagsmålsfint kan användas mot alla Brawl- och Weaponrybaserade och kastvapenattacker mot dig, samt mot eldvapenattacker som görs på nära håll. Du kan röra dig upp till ditt Snabbhetsvärde och göra en Slagsmålsfint på en tur.

Allierade

Kostnad: ● till ●●●● | Typ: Social

Allierade är personer som är villiga att hjälpa till med allehanda ting. De kan vara kollegor, vänner, bekanta, eller någon som är skyldig dig en tjänst. Varje värde i denna förtjänst måste vikas för en särskild nisch - en organisation, nätverk eller personer med gemensamma intressen. Exempelvis polisen, rådhuset, organiserad brottslighet, facket, bankväsendet, akademiska institutioner, sjukhuspersonal. För att ha allierade på flera ställen måste du köpa Förtjänster flera gånger, tex: Allierade (Bankväsendet) ●● & Allierade (Dagismammor) ●●●●.

Varje nivå i ett område visar hur mycket inflytande du har inom den gruppen. Första nivån låter dig be om små tjänster som att slippa en p-bot eller se en artikel innan den trycks. Nivå tre kan göra så att en facklig strejk får ett tidigt slut och nivå fem kan vara av allvarligare/mer lukrativ karaktär såsom varningar från maffian eller förtur i Stockholms hyresrättsmarknad. Spelledaren avgör vad som är en rimlig förfrågan och om det är troligt att någon inom den givna gruppen av allierade skulle kunna hjälpa till. Vid tveksamhet kan spelledaren be om ett slag på Manipulation + Persuation + Allierade med eventuella modifikationer för hur riskabelt uppdraget är. En tjänst som skulle kunna få personen i fråga avskedad ger -3 medan allvarliga brott eller livsfarliga ärenden ger -5. Tjänster din allierade kan göra för dig riskfritt och med lätthet ger inga modifikationer. Hur bra det går på detta slag visar hur snabbt och med vilken kraft ett rop efter hjälp besvaras.

Varje individ som du kan be om tjänster behöver inte nödvändigtvis specificeras i förväg, men skäl till varför du har inflytande i detta område kan vara på sin plats. Det kan vara din före detta yrkesplats, en stor tjänst som du gjorde ett hemligt sällskap en gång i tiden.

Hake: Dina allierade har egna liv att leva och sitter inte och väntar på att få komma till din undsättning. Tjänster kräver dessutom gentjänster, som kan komma att bli aktuella vid ett senare skede i sagan.

Ny identitet

Kostnad: ●, ●● eller ●●●● | Typ: Social (CtL)

Your character has somehow managed to acquire documents supporting a new identity since his return. In this age of background checks, paper trails and bureaucratic scrutiny, this is an incredibly handy resource to call upon, especially for changelings who have returned to find their old lives stolen by their fetches, or who have returned years or even decades after being taken and must forge new lives simply because it is functionally impossible to re-enter their old ones. You are encouraged to work with the Storyteller to determine exactly how your character acquired his new identity. If your character doesn’t seem to have any Merits or relationships that might explain how he got his new identity, presumably he had to ask a favor from someone else who did — if so, what did she want in return? Many great story hooks can come from the process of acquiring a brand-new identity.

The number of dots spent on this Merit determines how convincing and in depth the documentation surrounding this new life actually is. New Identity (●) represents an identity that passes casual inspection, but not much else — a character can go shopping and get around in most daily situations, but any kind of trained scrutiny such as from a police officer or bureaucrat immediately identifies her identity as a fake. New Identity (●●) imparts an identity that will pass most forms of relatively cursory professional inspection, but cannot stand up to a sustained investigation — a police officer who has pulled the character over will not automatically pick up anything unusual if he runs the character’s license plates or calls up her name in a database, but should the character be arrested and the police begin a formal investigation, her identity will quickly unravel. New Identity (●●●●) represents an identity that is essentially as real as any identity can be — it would take a truly dedicated, competent and time-consuming search by trained professionals to uncover any hint that the changeling isn’t exactly whom she claims to be, at least as far as her documentation is concerned.

This Merit may be purchased multiple times at multiple ratings, each time representing a different identity, and an identity may also be upgraded later with the appropriate in-game explanation and experience expenditure. In the case of certain Merits such as Resources or Status, it might also be worth noting which identity these Merits are tied to, since a character may not easily be able to access or maintain them if that identity is compromised.

Edward Cecil Wellington III

Edward Cecil Wellington III
Spelare — Tobias
Koncept — Adlig äventyrare och kartograf
Scenarion — Veckor i en ballong
Inträde — Sakramenten i Dola
Citat — Om jag bara ökar värmen i pannan lite så BÖR det fungera…