Jag funderar på att lägga in flera års dödtid efter kapitel 13: Chàvez arv, där dammet från de senaste månadernas kaotiska leverne kan lägga sig i lugnan ro. Därför vill jag att ni börjar fundera på er figurs framtid. Självklart är det svårt att veta nu vad som händer i nästa kapitel, men saker som "kommer Jacques vara kvar i Santa Cruz runt 2006?" och "Hur mycket längre vill Ania hålla sig kvar i rampljuset?"
Såna saker såväl som "Jag vill köpa ett större hus", "Jag vill skaffa mig 23 ghouls av både människo- och djursort", "Jag vill avskärma mig från vampyrsamhället" är saker att tänka på eftersom jag tänkte låta er skriva en lista över mål, ambitioner och funderingar kring er rollfigur. Även det att ni vill byta figur kan vara värt att nämna.
När jag har era listor kommer jag att titta på dem och se vad som är rimligt, låta er sätta ut massa freebies som jag kommer låta regna över er (en ny figur kommer dock inte få massa freebies, utan starta på ruta 1) och sedan skriva ett interludium där allt som händer i Santa Cruz under dessa år tas upp. Från vampyrpolitik och maktspel till romanser, svek, hämnd och Bolivias nutidshistoria (som faktiskt är väldigt intressant när man fördjupar sig i den…).
Hur som helst, fundera på er figur, och så vill jag kasta ut ännu en liten tanke:
Det har ju inte blivit riktigt så avslappnat spelande som jag tänkt mig. Anledningen är att det fortfarande inte är väldigt regelbundet spelande och även att det från mitt håll har varit svårt att hålla mig ifrån relativt linjära storylines. Med linjära menar jag här att jag leder och ni följer (även om det förvisso finns många sidoplots och sånt). Något som vi båda måste hjälpa till att ändra på. Jag måste låta bli att stressa fram situationer för figurerna att reagera på, och ni måste agera även när ni inte har någon uppenbar "ledtråd" att gå på.
Skälet är ju att Santa Cruz by Night är en så pass välutvecklad setting så att ni skulle kunna få relativt fria händer att följa nästan vilken storyline ni vill i staden. Ett sånt upplägg är bättre i mina ögon, och antagligen i era också. Detta kräver dock två saker:
- Att jag planerar mindre. Dvs att det läggs mindre krav på er att nå en viss slutsats eller fullfölja ett visst moment varje spelomgång. Om jag planerar mindre blir det även generellt mindre ny information för er att hålla reda på efter varje gång vilket förhoppningsvis reducerar det till en mer hanterlig mängd.
- Att ni läser på. Anledningen till att jag försöker ha så mycket information ute på nätet som möjligt är att ni ska kunna tillgodogöra er den och känna till vad som händer i staden och vilka alla är. Om ni inte gör det (oavsett anledning - min figur är oengagerad, jag har haft för många figurer för att minnas rätt saker), läggs mer krav på mig att konstant påminna er om saker som annars kunde vara en "uppenbar ledtråd" för era figurer. Och då forsätter den onda cirkeln med väldigt styrda äventyr… Anteckna åsikter om slps, små kommentarer eller en att göra-lista, så blir det mycket lättare att minnas allting och därmed mycket lättare att ta initiativ.
- Samspel. Det här är en svår punkt både för mig och er. Det finns just nu väldigt få skäl för er att hålla ihop som ett kotteri. Vampire är ju knappast byggt så att man skapar äventyrargäng. Därför får ni gärna komma med förslag på vilken typ av kotteri era figurer kan komma att bilda. En insatsstyrka är det väl knappast tal om, men någon typ av gemensamt intresse kanske man kan hitta på? Under dessa år kanske man även kan skaffa ett "klubbhus"? Om man går tillbaka till the basics kunde ju tex Ania, Jacques och Harald tjäna på att driva en klubblokal tillsammans. Måndagar är Monday Metal Madness och lördag är Salsa Saturdays… Det vore den enkla lösningen, men jag tror att det är viktigt att skapa ett gemensamt intresse som alla spelarna är med på, och som jag inte bestämmer enväldigt utan att veta huruvida tex Jacques ställer sig till denna "klubb".
Slutligen, som en slutsats: Efter kapitel 13 tycker jag att vi ska försöka övergå till att skapa gemensamma storys. Tillsammans med era figurers gemensamma mål och initiativ i Santa Cruz kommer vi kunna spela på ett sätt där ni agerar genom att vilja uppnå något och jag reagerar genom att ställa upp hinder, konflikter, möjligheter och belöningar. Det är ett bättre upplägg för ett vampirescenario, och faktiskt mer en standard för V:tM än ett undantag.