Alexandras dödtid

December 1872

Dagarna som följde besöket på Binksworths freakshow har tagit fram många frågeställningar om ditt samvete.

Du ser dig själv speglad i Dorchester. Du skulle kalla honom hund om det tilläts, men han är viljestark och amorös, belevad men samtidigt fruktansvärd. Han är så mycket mer än någon man.

I Dola fick du skjuta ihjäl de stackars missfostren för att Danielson och Edward inte var män nog att göra det. I Shorditch bad de om Dorchesters hjälp, och han tog hand om kräken som på beställning. Rådig är ett ord som inte många skulle se som ett passande attribut på en kvinna, men precis som Dorchester gör du det som måste göras.´

William, som besökt Lansdowne House vid tillfälle, sade i förbigående att han blev förvånad att se så många av tjänstefolket utbytta. "Tack gode Gud att Mr. Parker var kvar, annars hade jag inte vetat var jag skulle vända mig." kommenterade han medan han tog av sig sina handskar vid hemkomsten en dag för två veckor sedan.

Sa du något om din inblandning. Hur noggrant har du återberättat uppdraget hos Gideon Planke-milisen för William?

Sedan natten ni bad om hans hjälp har du inte hört ett knyst från Dorchester. Förrän nu. En inbjudan på ett silverfat. Två biljetter till en musikalföreställning betitlad "Marie" som visas på nybyggda Opera Comique på The Strand. Ett intressant val, men det är åtminstone inte sådan där långtråkig patentteater som bara visar talteater. En klump materialiserar sig snabbt i ditt bröst när du inser att detta är första gången Dorchester bjuder ut er båda. Annars syns han bara ute med William; dig tar han enbart emot hemma. Betyder detta att han tänker visa sig ute med Sally? Är det därför han väljer en så ny och okänd teater, för att inte ge orsak till alltför mycket skvaller? Är Sally ens … återvunnen? Och om hon är det, kommer Ruben ens se åt ditt håll igen?

Det är torsdag, klockan är omkring 17:30. Du är redan i middagsklänningen när William kommer hem med en kollega från Överhuset. Det är inga problem att beordrar ett extra kuvert och låta honom låna en frack. Middagen fortlöper under tristess.

Vad gör du?